juli 23, 2012

Duiken @ Sipadan: 360 graden, echt te gek!

vandaag de grote dag om naar Sipandan te gaan...helaas konden de meiden niet mee omdat er niet genoeg vergunningen waren en dan gaan duikers voor niet-duikers...we moesten al om 08.00 bij de "Jetty" zijn om te vertrekken...namelijk nog 45 minuten varen om bij het eiland te komen...een prachtig klein eiland met een smal strand en verder helemaal vol groen...aanmeren, inschrijven en door naar de eerste duik locatie tesamen met Tonny (Divemaster), Martin (Parijs en ook Divemaster), Barbera & Alice (Los Angeles) en Ian (Londen) & ik

Mid Reef: het idee was een zeer eerste relaxedte duik met niet teveel stroming...een wall dive op z'n 17 meter gemiddeld...daar zagen we 3 white tip sharks, enkele schildpadden en 1 baracuda...en verder veel vis en koraal...na de duik terug naar het eiland voor water en heerlijke chocolade koekjes...er was namelijk een kleine shelter met wat picknickbanken waar iedere boot eten en drinken had klaar staan...daarnaast was er nog een toiletgebouw en dat was het...en 50 minuten later op voor de tweede duik
Baracuda Point:
Ian & ik waren buddies en we starten gelijk middenin een school Jack Fish...echt geweldig overal om je heen vis....meteen daarna enkele white tips en toen kwamen we recht op een grote school baracudas...we hadden een perfecte drift dive langs de muur maar helaas kon ik geen rots vast pakken om voor de school te blijven liggen maar uiteindelijk toch nog een goed zicht gehad...na de duik door voor de lunch...lekker granalen en kip met rijst en groente en natuurlijk meloen na...en na 50 minuten door voor de derde duik
Coral Reef:
opnieuw een drift dive langs een koraal muur...en wederom een perfecte drift...apart vond ik de grote zeekomkommers maar het toppunt waren de vele schildpadden van verschillende formaten...toen ik verticaal in het water hing en 360 graden rond mijn lengte as draaide zag ik in panoram 8 schildpadden....echt geweldig gaaf!!!...het koraal viel tegen in vergelijking tot andere duiksites...dus toen we boven kwamen hebben we Coral reef omgedoopt tot Turtle Reef...geweldige duik was het...snel door voor wat water en een koekje en op naar de vierde en laatste duik van de dag
Baracuda Point:
Tonny had besloten om terug te gaan naar de tweede duiklocatie...en dat was een super beslissing...wederom een perfect drift dive...zo'n lekkere stroming en nu als klapper op de vuurpijl toen ik horizontaal lag en 360 graden rond mijn lengte as draaide eerst 5 white tips gevolgd door een school baracudas en daaroverheen zwom een prachtig grote schildpad....nog nooit zoiets meegemaakt...en de duik begon wederom samen met Ian in school Jack Fish alleen nu nog groter waardoor we onze duikmaten niets eens meer zagen...helaas verloren we tijdens de u-turn Barbera maar niemand in paniek, dus de duik ging rustig verder...daardoor wel met weinig lucht komen te zitten maar Martin hield me goed in de gaten...ik moet zeggen dit was de mooiste duik die ik ooit heb gemaakt...

Nog nooit eerder had ik 4 duiken op 1 dag gedaan en zeker niet op zo'n mooie locatie...echt geweldig...& en passent nog door de 25 gelogde duiken gegaan....kan niet beter...toen we terug kwamen bleken de meiden nog gesnorkeld te hebben en Lieke enigzins gehavend uit de strijd gekomen...Niki had d'r duikbril op het trapje gelegd en 1 golf verder lag die op het koraal...Lieke, als rescuer, de bril opduiken en daarbij schaafde ze zich flink....'s avonds was er een BBQ met lam, kippeboutjes, squid & octopus...samen met Ian & Nina en de meiden nog een laatste Carlsberg bij de Beach Bar en dat maakte deze bijzondere dag helemaal af...en om 21.00 te bed...ik was total loss...

3 Comments:

Anonymous wa denkte! said...

die verticale driftdives in de wendakker waarbij je met je eigen white tip zit te spelen tellen niet mee menneke, dus maak er maar weer 4 gelogde duiken van!

27 juli, 2012 15:13  
Anonymous TS uit O said...

Hoe ziet da eruit - zonne zeekomkommert?! Kunde die ok in de slaai mikken?

27 juli, 2012 15:31  
Blogger Ronald van de Haterd said...

als ge slaai maakt voor heel dun buurt wel jah...

31 juli, 2012 09:36  

Een reactie posten

<< Home